יום שני, 2 במאי 2016

יחידה 4 : כיתה הפוכה


הנחיות להוראת המצגת "דיקטטורה מול דמוקרטיה"

 

קהל היעד: תלמידי כיתה                                                                                            י  

משך הפעילות: 45 דקות

הרעיון:

  1. המצגת מומלצת לפתיחת היחידה "בין שלום למלחמה" (עמ' 164-81 בספר מסע אל העבר: העולם המודרני במשבר 1939-1870").המצגת מעלה דיון עקרוני בשתי צורות משטר – הדמוקרטיה והדיקטטורה, ובוחנת אותן על רקע המציאות שהתקיימה לאחר מלחמת העולם הראשונה.
  2. המצגת קוראת לתלמידים לקחת חלק פעיל ולבחון בעצמם את היתרונות והחסרונות של כל אחת מצורות המשטר.
  3. בלימוד המצגת אפשר לעסוק בנושאים כמו: הגדרות המושגים דמוקרטיה ודיקטטורה.


 

 



מהלך הפעילות:

המורה מעביר לתלמידים מצגת "דיקטטורה מול דמוקרטיה" . עם שאלות לדיון על כל שקופיה התלמידים צופים במצגת  בבית חושבים על תשובות לשאלות שהועלו .חוזרים לכיתה מוכנים .בכיתה עורכים דיון על הנושא בהנחית המורה. מתחיל דיון בין התלמידים בהנחיית המורה אשר נותן גם תרגולים. ומסכם העניין

דגמא לתרגול :

 

מומלץ לערוך בכיתה טבלה של מאפייני המשטרים במחברת ולמיין את המאפיינים ליתרונות ולחסרונות.

אפשר לחלק את הכיתה לשתי קבוצות, ולבקש מקבוצה אחת להציג במליאה את יתרונות הדמוקרטיה ומהקבוצה האחרת את יתרונות הדיקטטורה. חלוקה שכזו תאפשר דיון מעמיק על שתי העמדות.

היבט
מאפיין בדיקטטורה
יתרון/חיסרון
מאפיין בדמוקרטיה
יתרון/חיסרון
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

לאחר מילוי הטבלה יש לנתח אותה ולעורר נושאים שונים למחשבה:

  • כיצד אפשר להעריך איזו צורת משטר טובה יותר?
  • האם מודדים רק את מספר היתרונות מול מספר החסרונות?
  • האם יש יתרונות או חסרונות שהם כבדי משקל יותר מהאחרים?
  • באילו מצבים יתרון מסוים עשוי לקבל חשיבות רבה יותר מהאחרים? הביאו דוגמאות למצבים כאלה.
  • אילו מבין ההיבטים נוגעים לאדם היחיד ואילו היבטים נוגעים לחברה כולה?
  • משימת אתגר לכיתות חזקות: הוסיפו היבט נוסף, כתבו את מאפייניו בשני המשטרים ומיינו אותם ליתרון ולחסרון.

 

 

 

דיון מסכם:

  • איזו מבין צורות המשטר – דמוקרטיה או דיקטטורה – אפשרה למדינות השונות התמודדות קלה יותר עם המציאות שנוצרה לאחר מלחמת העולם הראשונה? הסבירו את תשובתכם.
  • מדוע לדעתכם המדינות המנצחות כפו על גרמניה, שהוכרזה כאשמה במלחמה, לקיים בה שלטון דמוקרטי?
  • כיצד לדעתכם השפיעה העובדה שהמדינות המנצחות כפו על גרמניה להפוך את השלטון המלוכני שהונהג בה לשלטון דמוקרטי?
  • מדוע לדעתכם המדינות המנצחות קבעו שהמדינות החדשות צריכות להיות דמוקרטיות?
  • הסבירו מהם הקשיים המיוחדים שעמם נדרשו להתמודד המדינות החדשות וכיצד הקשיים האלה השפיעו על צורת המשטר.
  • כיצד אפשר להסביר את העובדה שבמהלך שני העשורים שלאחר מלחמת העולם הראשונה התקשו מדינות שונות באירופה לשמור על השלטון הדמוקרטי שהתקיים בהן וחלקן הפכו לדיקטטורות?
  • אילו היבטים עשויים היו להקל על מדינות לשמור על שלטון דמוקרטי? אילו היבטים עשויים היו להקשות עליהן?

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה